Skargi i wnioski
W związku z koniecznością dostosowania zadań NFZ do zapisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, od 2 lipca 2010 r. zadania Biur Rzeczników Praw Pacjenta w centrali i oddziałach wojewódzkich Funduszu przejmują komórki do spraw skarg i wniosków.
Opolski Oddział Wojewódzki:
Sekcja Skarg i Wniosków oraz List Oczekujących
- tel. 77 40 20 182
- infolinia: 77 194-88
- tel./faks 77 40 20 101 (sekretariat)
- e-mail:
Sekcja Skarg i Wniosków jest odpowiedzialna za przyjmowanie od pacjentów i rozpatrywanie skarg związanych z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez zakłady opieki zdrowotnej w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Jeżeli ubezpieczony uzna, że jego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane może złożyć skargę w każdej placówce medycznej, która ma podpisaną umowę z Funduszem
W przypadku skarg dotyczących personelu medycznego, w pierwszej kolejności należy interweniować u bezpośredniego przełożonego tego pracownika: w szpitalu - kierownik oddziału, pielęgniarka oddziałowa, dyrektor szpitala. W przychodni: pielęgniarka przełożona kierownik/dyrektor przychodni.
Skargi składane do Sekcji, Skarg i Wniosków oraz List Oczekujących OOW NFZ dotyczą:
- jakości świadczeń medycznych,
- dostępności do świadczeń medycznych,
- odpłatności za świadczenia medyczne,
JAK ZŁOŻYĆ SKARGĘ
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej oraz ustnie do protokołu.
- Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Wnoszący skargę lub wniosek może zastrzec nie ujawnienie swego nazwiska i adresu. Zastrzeżenie takie jest dla Funduszu wiążące.
- Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym skarżącego lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
- W sprawie rozpatrywania skarg i wniosków obowiązuje zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia 31/2010/DSS z dnia 01 lipca 2010.
Jednocześnie przypominamy, że pacjent, którego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób dla niego zadowalający, może złożyć skargę także do innych instytucji:
Biura Rzecznika Praw Pacjenta
Rzecznikiem Praw Pacjenta jest p. Krystyna Barbara Kozłowska
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta,
- ul. Młynarska 46,
- 01-171 Warszawa
- e-mail:, www.bpp.gov.pl
- tel. 22 833 08 85, 22 635 59 96
Bezpłatna infolinia: 800 190 590, czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-21:00 (połączenie z tel. komórkowych jest płatne wg stawek operatora)
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej
Opolska Izba Lekarska
- ul. Grunwaldzka 23
- 45–054 Opole
- tel. 77 453 75 72, fax. 77 454 67 09
- www.izbalekarska.opole.pl
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Opolu,
- ul. Świerkowa 24
- 45–407 Opole
- tel. 77 455 09 57
- fax. 77 456 94 67
- www.oipip.opole.pl
Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
- ul. Stawki 2
- 00–193 Warszawa,
- tel. 22 860 73 93
- www.giodo.gov.pl
Opolski Oddział Wojewódzki NFZ, Sekcja Skarg i Wniosków oraz List Oczekujących
- Infolinia: 77 194 88
- tel. 77 40 20 182
- tel./fax. 77 40 20 101 (sekretariat)